5,6 en 7 febr - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk en Lydia Boerekamps - WaarBenJij.nu 5,6 en 7 febr - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk en Lydia Boerekamps - WaarBenJij.nu

5,6 en 7 febr

Door: H&L

Blijf op de hoogte en volg Henk en Lydia

08 Februari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Donderdag en vrijdag 5 en 6 febr., vertelde al dat we met de nachttrein naar Chang Mai zouden gaan. Wat een avontuur was dat zeg, eerst onze wagon nummer 6 opzoeken en dan onze plaatsen 25 en 26. Boven onze zitplaatsen was mijn bed, we voelde ons net avonturiers die een onbekende plek zouden gaan ontdekken, en dat werd nog versterkt door het boek wat ik aan het lezen was, Adriaan van Dis “een barbaar in China”. Rond 21.30 uur werden onze bedden keurig opgemaakt, matrasje, lakens kussen en een deken, gordijntjes aan het boven en onder bed. Om 11 uur zijn wij gaan slapen, niet super, maar steeds een hazen slaapje. Tegen 06.30 de volgende morgen eruit, tandjes poetsen en toiletje, die bijna ieder uur werden schoongemaakt dat was ook wel nodig, de lokale bevolking of de meereizende Chinezen doen dit toch anders als wij, maar met een pakje toiletdoekjes ging het redelijk, ook kon je douchen in het toilet, dat hebben we maar niet gedaan.
Om 10.15 arriveerde de trein in Chang Mai, en onze chauffeur stond met en bordje met onze naam te wachten. Bij het hotel aangekomen zagen we al gauw dat dit hotel een klasse hoger was als in Bangkok, die overigens heel goed was, maar dit was zeker 4 a 5 sterren. Ingecheckt, koffers achtergelaten, zwemkleding in de tas op naar het zwembad op de 4 de etage, super. Henk dook de sauna, stoombad en nog eens sauna in en daarna genieten van van Dis en het zwembad, de zon en de temperatuur (32 graden). Nu op de 17 verdieping even bijkomen daarna een hapje eten, drankje etc. Van een Engelsman wat adresjes gehad. We hebben heerlijk gegeten, nog even de stad in, barretjes met ouder westerse mannen met dames en heren uit de regio, ja wat moet ik ervan zeggen, weet het wel, maar laat ik dat maar niet doen. Uiteraard een grote nachtmarkt, druk, onwijs, nog een drankje bij een Iers café en we waren verzadigd, naar onze kamer toe en onze eerste nacht in een kingsize bed.
Zaterdag 7 febr. alweer ruim een week op pad, de tijd gaat snel. Vandaag staat een olifanten trekking op het programma. Lydia had er niet al te veel zin in, na de trekking een waterval en daarna met een bootje een semi wild stromend rivier af, we gaan het meemaken. Bij de olifanten aangekomen een zakje petrol gekocht zoals ons verteld werd, bananen en toen in een bakje gestapt op de olifant best eng de slurf van de olifant kwam steeds een banaantje vragen De olifanten zijn Thaise olifanten een stukje kleiner als de Afrikaanse maar je kon er bijna onderdoor lopen. Toen moesten we op de rug van de olifant klimmen een hele ervaring we waren blij dat we op de rug van het kolos zaten. 40 minuten door de jungle, leek in eerste instantie wel mee te vallen maar soms hadden we liever afgestapt zo stijl ging het omhoog en omlaag. De rit zat erop op naar een lokale stam, eigenlijk van oudsher Birmese maar hiernaar verhuisd?
Hier zagen we hoe er nog met de hand werd geweven, een deel aan haar grote teen en met de ander hand de spoel erdoor, kunstig, de gids vertelde ons dat ze een eigen taal hadden die zij ook niet kon verstaan. Lopend door de jungle en langs rijstveld zoals we die kennen uit de schoolboeken van vroeger naar een waterval, was even afzien, omhoog en omlaag goed voor de kuitspieren die zullen we morgen wel voelen. Was het lopen waard, even bijkomen van het lopen en toen weer omhoog, ik denk wel 75 meter we waren kapot. Gelukkig stond onze taxi bus boven en heel het reis gezelschap stapt puffend in. Leuk is dat ons gezelschap bestond uit een familie uit Taiwan en 2 dames uit China. Met het busje naar onze lunchplek, lekker Thais gegeten, simpel, maar heel smaakvol. In de het busje naar het volgende avontuur, een boottochtje op aan elkaar gebonden bamboe, spullen in de auto laten, want we zouden nat worden en dat gebeurde ook, tot voorbij je middel. Wat we zagen was prachtig de natuur is hier nog bijna ongerept je weet niet wat je meemaakt. Na plm. Een uur kwamen we op onze eind bestemming, omkleden met de meegenomen droge kleding en naar het hotel alwaar we lekker gedouched hebben en even een power nap. Het was donker in de benen, hapje eten een heerlijke kop koffie gedronken bij Starbucks, slenteren over de markt, drankje en nu is het alweer bijna ½ 12, tijd om te gaan slapen. Terwijl ik dit zit te schrijven kijk ik uit over de stad, vanaf mijn bureau op de 17 etage hebben we een prachtig uitzicht. Morgen rustdag beetje hangen bij het zwembad op de 4de etage stukje lopen en s ’avonds naar het bloemen festival een soort bloemen corso. Welterusten.